... muutosyrityst, askarteluu ja ylöspanoo. Kaik siis bujos, tai liittyvä jollailail siihe.

nano2.jpg

Marraskuun NaNoWriMo päätty, ja lopputuleman mul on nyssit kaks tarinaa. Yks lyhyelläntä ja toine vähä piremp, mut tyästämätön. Jotenki sitä tul kaiket vapaahetket otettuu yhre kuukaure aikan kirjottelul nii tarkaste, ettei ny enää ol riittäny enerkia lähtee pahemmi sit viimest tarinaa eritoimaankaa. En ees onnistunu saamaa siihe niit eripurasuuksii, mitä tarkotus ol, jotenki vaa kaik "solju" ku ittestäs sillee ilma riiranpoikassii, vaiks ihmissii monii tarinaha liittyyki. 

nano1.jpg

Noh, eiks ystävält saarun joulukalenterin ensmäses luukus tuanu just sopivaste tähä lohtuu. Pittää muistaa, mite hauskaa se kirjottelu ol, mitä kaikkee siihe liittykää: oppimist erilaisist asioist, nii rahaliikenteest, eläkejärjestelmist, hygieniasääröksist, kanoje ja vuahie hoitamisist ja sen sellasist. Enkä tavallas päässy täst bujoilust irti siinäkää, ku yks ja toine kirjottel tarinas asioit vihkoihis ylös. ;)

ohje.jpg

Oon alkanu lisäämää reseptejäki, mitä oon kokeillu, toho bujoho. Sellasii, mihi voin halut viäl palat myähemmi ja mikkä liittyvä meijä arjes johonki tapahtumaha. Näät esimerkiks täm päivän Itsenäisyyspäiväjuhlimiste kahvitteluihi. Vitsit, et se onki hauskaa, ku leikkelee kaik mahrolliset mainokset ja nappaa siält parhaat palat, mitkä sit liimaa vihkoho koristeeks. Tykkään! Vaiks täsä iha alottelija vast oon (elokuun pualvälis alottanu), ni jokane käsitelty sivu tekee lissää ihanaa rapinaa, ku sivui selailee, mää niin nautin ihav vaa sen äänen kuulemisestki jo.

bujo4.jpg

Mä oon aikanani kokeillu vaiks mitä dieettei ja monist on kiloiki iloseste karissu, mut sikku ne kuurit ova sellassii, mitä ei vaa pysty koko loppuelämää pitämää yllä, ni sit om painoo tullu korkojen kera takasi hetkem pääst. Viimitteks olin Kiloklubin ohjeil kuureilemas ja tosi tarkkaan kattoin, mitä syän ja mitem paljo ja millo ja 18 kiloo läks. Sit jämähti, eikä pualeev vuatee paino heilahtanu mihinkää. Mä kyllästysi sit orottelemaha ja kuuri päätty. Painoo tul 25 kiloo lissää. Eli se tuttu tarina. Ku mum paino junnas ja junnas, ni asiantuntijoitte kans chattailles tul kommenttii, et mä syän liijav vähä. Mä taas ain pelkään et syän liikaa, ja merkkailin tiätty varmuurev vuaks annokset isommiks, ettei ne ainaskaa tul liija piäniks laitettuu. Joo, no sen painonnossuj jälkkee mää vaa yksoikoseste päätin, et lopetan ruuvan ajattelemisenki. Stressiki nostaa painoo. Syän ku syän ja ku ruakaa nokan ettee laitetaa, tai sit viimeistäs ku mul on nälkä tai tekkee miäl syärä. Ku mul o ain ollu nii, et mun tekee kyl miäl syärä, mut ei sil miäliteol ol nälän kans mittää tekemist. Mä oov voinu syär just vattan piukkaa, ku mun tekkee taas miäl jottai. Eli mä voin ol hyvinki helposte syämät koko päivän ku oj jottai tekemist, ja sit illal vast ku ojjo enempi rauhallist, tekkee miäl vaiks mitä. Sit paukuttelee kaappei ja tuijottelee jääkaappii, et mitä söis. Sillee pualkiukullas.

bujo3.jpg

Tovin mä miätin mitä teen. Ku meinasin iha alkuun ku alotin bujoilun, et EN tuu mittää ruaka- tai juamaseurantoi, saatika liikuntajuttui sinne laittamaha. Joo, mutku. Onneks bujo on sellane, mikä mukautuu erillaissii vaatimuksii ja tarpeisii. Mä vaa aloin sit laittamaa lootii päivihi, mihi merkkaan mitä oon syäny. Tähä voisis riittää seki, et olis vaa ruksipaikka viirel aterial ja täyttäis ne, ku oj jottai syäny. Koska mä EN aio oikeest alkaa stressailee täl. Mut ihan kiva se o toisaalt vähä nährä, et mitä sitä o suuhus laittanu. Ja jos tulee jottai ylimääräst päivähä, ni sit lisään alle plussan, sitä en ala erittelemää, et mitä ylimääräst. Enkä siis ny seuraa sitä mitä mä syän, enkä ees mitem paljo. Ihav vaa et tulis aamul syättyy, se lounas väännettyy, välipala, päivälline ja iltapala. Ja sit et vähintäs viis isoo mukillist vet tulisis juattuu päiväs. Vesi alkaa kyl ol jo aika helppo juttu, ku om melkkest tavaks tullu, et ain ku oon tiskipöyräv viäres, nappaan klasin ja kittaan yks tai kaks täyt sellast siin samantein. Olin sit mitä vaa siin tekemäs, joskus vaa iha ohi menemäs.

Vähä mä pelkäsin, et mitä jos mum paino alkaa nyssit kamalaste nousemaa, ku lisään syämist hurjaste. Lähel sataa kiloo ku ollaa viimeset vuaret menty jo, mut meinasin, et täst alotetaa. Ei mun kannat ruvet miättimää mittää ruuvam muutost, jollei mul ol ees säännöllissii ruaka-aikoi. Ja se ojjo nähty, et jos kaik muuttuu kerral, ni ne jutut ei kauvaa kest. Ku saisisi sisäistettyy tätä juttuu näi enste ja sit sej jälkkee alam miättimää muit pikkujuttui, mitkä muutan nii, et pystyn elämää niitten kans koko loppuelämän.

Hämmästys on ollu suuri, ku paino ei käytännös ol muuttunu mikskää! Ja näyttää silt et trendi o ennemminki laskeva, ku nouseva. Mulle on tullu näläntunne takas, vaiks en tiär onks se hyvä juttu. Ny mul on nälkä KOKO aja, heh! Vatta murisee ja mouruu ja kiärtää välil nii, et tekis miäl mojauttaa sitä ja sanoo, et "OO HILJAA!" Onneks mä oon pääosin koton, enkä ihmiste ilmoil. =) Joo, ja toine juttu tiätty sit, et vessas saa käyr kans mont kerttaa päiväs, vaiks enne on kerta riittäny (siis sil isommal häräl). Aineevvaihrunta siis on täsä samas kans nopeutunu selväste. Eikä ol kovim mont viikkoo tätä viäl "testattu". Mut nii se siv vaa on tainnu oikeest olla, et oon pitäny kroppaa säästöliäkil monii vuassii, ku oon syäny ihal liija vähä. Sem pääl, et paljo myäs sellast, mitä ei pitäsis ain suuhu laittaakkaa. Ja vattan turvotus, pömpötys, om poijes. Siis eihä mun läskit ol mihinkää lähteny, mut se vattan pinkeys. Täl jatketaa!

bujo1.jpg

Palaan sevverta viäl bujoiluhu, et täsä on yhre illan leikkelyn tulos, mitä sain irti vanhoist lehrist. Koiramme, Meidän Talo, Viherpiha, Maalla ja useamppii mainoksii, mitä posti ny lootaha postipäivin tunkee. Nämä sit aikaa myäte siirtyy mun bujoho sitä värittämähä. Osa on ehtiny sinnej jo!

joulu.jpg

Ja samal ku lehtii silpposin, ni testasin muutamii pukettei tehrä kans joistaki kivoist sivuist. Ehkä niit tulee tehtyy myähemmi lissääki.

bujo2.jpg

Täsä nyssit yks erellisist silpuist koottu aukeama bujoho. Siihe oon kirjottanu meijä Itsenäisyyspäiväm puuhii ja tunnelmii. Tekstin kans tykkään sivust enempi, mut ev viitti sitä ny "kaikel" (niil kahrel ku lukee täm päivityksen :) ) kansal laittaa. Mainoksist ON hyättyy!

its3.jpg

Oikkee upeet Itsenäisyyspäivän iltaa viäl!