Käväsin Mynämäen markkinoil lavvantain ja olipas hiano, kesäne päivä! Vau! Mä olin aatellu jonkun koiruuksist ottaa sinne mukkaa kans, mut poika tupsaht plikkaystävältäs vast nii myähää, ettem mää sit enää ehtiny. Halusin kummiski ees hetkeks pääst tunnelmaha mukkaa ja räpsimää kuvei.
 

Upeit pihlajii Mynämäen pääkaruv varrel. Näyttävä tosi kauniilt ny marjoines.
 

Ja ol kyl moni muuki ajatellu samal taval, et yhristää kävelyn koiran, koiries kans, samal ku käy markkinahumuu kattomas. Koirii ol isoi ja piänii.

Kävi vaa yks läheltäpiti -tilanne kahre koiran kans. Piänehkö, ilmeisen nuar, harmaa sakemanni kahre nuore kans kiinnitti huoamiot siin yksin kulkiessan. Kauniist tää kulki toisee suuntaa ohitte ja ohitti nii koirat ku ihmisetki hianoste. Sit sama koirakko tul vastaa toisee suuntaa myähemmi ja täl kerttaa mun takkaa alko louskuttaa karkeekarvane mäyräkoira. Siinäkohti tää sakemanni vaa peruutti itses remmist irti. Sil ol siis vaa kuanopanta, eikä muut. =O Viäläkää ei ihmiset siis ymmärrä/osaa käyttää kuanopantaa oikkee, sitä ku ei koskaan kuulu käyttää yksin (jollei koira siis ol jo täysin varma, silloinha voi panta ol vaa sitä varte, et se o lain mukaisest kytketty, eikä kulje irti). Eikä ainakaa koulutustilanteis. No, koira säntäs tuhatta ja sattaa, samal hurjana haukkue, kohti mäyräkoiraa, joka ol jonkuvverra mun takan. Kaik kävi tosi nopeest.

Ei siin ehditty paljo ajattelemaa, ku hyppäsin suaraa koiran ettee sen olles kohral. Törmäs mun reitee ja siit pöllämystyneen sit istaht mun ettee. Silväli omistajapariskunta ehti juast paikal ja saamaa koirast otteen ja miäs kiatas pannan solmuhu sen kaulan ympäri. Kysyivät, ettei mul käyny kuinkaa; eikä onneks käyny, koira ol selväst toisen koiran kimppuhu menos, eikä ihmisist välittäny tuan taivaallist. Lähtivä koval kiireel poijes markkinoilt. Ehriv vaa sanoo, et kannattaisis tutustuu kuanopannan oikkeellaisee käyttöhö, ku en halunnu lähtee heijä perääs juaksemaa. Siinkohtaa ol mäyräkoiran omistajaki käyttäny tilanteen hyärykses ja hävinny jonnekki turvaha.

Tiär mitä siin olisis voinu käyrä. Treenitilanteet o hyvä ottaa käyttöhö, mut jos ov väärät välineet tai välineit käytetääv vääri, ni tilanteist tulee kyl ain entist riskialttiimpii. :/ Onneks tää tilanne ny laukes ilma vahinkoi.
 

Oliha siäl sit tarjol vaiks mitä. Mä menin sevverti viime tipas, et osa kojuist ol jo pakattu autoihi ja osa alko pakkaust siin, ku kuljin ohitte. Sinänsä ymmärrettävää, enkä mä oikeest ostoaikeis ollukkaa, kuha kattelemas. Näit betonipatsait ihastelin likempääki. Isäntä nauraa, jos lukkee, ku mä oon ain ollu kaikkee betonii vastaa meijä pihaa ajatelle. Heh!
 

Mut kiältämät näät oliva söpöi!
 

Jostai syyst en ol halunnu mittää tonttui omal pihal (meil ku asuu sellane ilkikurine kotitonttu jo "oikeest", ni ei sellast tarvit pihal enää), mut tää peikko viähätti kyl. Sen olisisim miälellän kelpuuttanu kukkapenkkivahriks. ;)
 

Kyl siäl ihmisil ol pussei ja kassei erinäissii tavaroit täyn, et jollaki ainaski o kauppa käyny. =D
 

Näät erillaiset korit kans viähättivä kovaste, mut pääsin ohitte (ilma silmälappuiki).
 

Värikkäät ja pehmoiset myyntikojut eniten kiinnittivä mun huamioo, vaik hurjaste siäl ol karkkimyyntipisteit, jois hassuste viäl ol samallaissii asioit tarjol, mut eri hintassii. Hmm. Onneks mä en ees meinannu ostaa mittää.
 

Yhres myyntikojus kävi kalke kiivaana, ku kaks myyjää siin samal myyressäs naputtiva käsitöit menemää. Myynnis ol sekä lankoi, et valmiit tuattei. Yleisöö ol ympäril koko aja, mitä itte näin.
 

Taustal soitti joku yhtye tanssimusaa, vaikkei kyl kukkaa ollu tanssimaa uskaltautunukkaa. Siis sil aikkaa, ku itte kuljin siit ohitte. Iha ol kiva, et ol musiikkii siin ku tutkaili tarjontaa. Toi seki omallaises tunnelman.
 

Tarjontaa ol herkuist, koriste-esineist, vaatteist, käsitöist, leluist, kosmetiikast, hygieniatuatteist, lankoist, pusseist, naruist, jätskeist, lihoist ja vaiks mist.
 

Taas näät ihanat korit osusiva silmähä...
 

Simmää huakasin, et pääsimpä käymää markkinoil, enkä mittää ostanu. Jos sitä tuahta olis yllinkylli, ni olisisi kyl vaiks mitä mukaani napannu.
 

Autol kävelles napsisi kirkost kuvaa. Mä en ol mikkää ahkera kirkos kävijä, mut jotenki näät kylie ja keskuste tuntumas olevat kirkot viähättävä kyl. Miks Nousiaistenki kirkko joskus aikanas keskustast o siirretty poijes, en ymmärrä. Oon kyl syyn joskus kuullu, muttem muista.
 

Ja sama pihlaja ku aikasemminki, eri suunnast vaa.
 

Jännän oranssissii ova nämä, ku oman pihan tuntumas pihlajat ova paaaaaaljo punasemppii. Mut kauniit ova, molemmat.
 

Nii, ja se markkinoitte vihoviimene koju tuliki sit vastaha viäl ennenku ehrin autol. Siin ol myynnis kirpparitavaraa, käsitöit ja istukkait pihal. Haa, siitähä mä en sit enää ohitte ostamat päässykkää. Jeps. Puskii tul napattuu (kirjokanukkaa ja jaloangervoo), iha niinku isännäl tuliaisiks. Hän ku se o se meijä "puskavastaava" meijä pihaa ajatelle. Heh!